dissabte, 4 de juny del 2016

Yoko Suzuki a l'Acadèmia Marshall (2-juny-2016)

Les parets són d’un suau to crema, tant suau que si no et fixes quasi diries que no hi són. Les cortines una mica més fosques, però no molt més, separen la sala del món exterior, d’aquell del que sovint diem que n’és el preu a pagar de la civilització urbana: les sirenes de les ambulàncies, els passos precipitats, el soroll de les motos, el de l’helicòpter que a prop vola sobre el barri Gràcia ... tot això queda rere les cortines de la Sala Alícia de Larrocha de l’Acadèmia Marshall de Barcelona. Dins som a un altre món, a una sala presidida pels busts de dos mestres: el de l’Enric Granados i el d’en Frank Marshall. El primer, mestre de mestres, i el segon el mestre d’una generació de pianistes que han deixant la seva empremta arreu del món.
 
(c) Ignasi Soler
A aquella sala un quadre, pintat per la dona de Frank Marshall, Teresa Cabarrús, com a còpia del retrat que pintà el pintor canari Néstor Martín-Fernández de la Torre, presideix en silenci la sala, i ho fa amb una atenció delicada i, segons alguns, fins i tot vigilant el que passa. De vegades, quan sona la seva música a aquella sala, tanco els ulls i aquell quadre prenc vida i el que interpreta és el mestre de mestres, que ens explica amb notes el que acaba de compondre i que així, tot simplement, ens fa la tarda agradable i ens enriqueix culturalment. Som la seva colla d’amics.

De fet aquesta sala mai va veure els passos perduts de l’Enric Granados, perquè en Frank Marshall traslladaria la Acadèmia a aquest edifici del carrer Conte de Salvatierra, quan l’acadèmia ja duia el seu nom, molt anys desprès de la mort del compositor lleidatà. Aquesta sala mai va escoltar la música que la prodigiosa ment del compositor escriuria amb aquella barreja de genialitat i lleugeresa, però tota la sala parla de Granados, com si l’hagués conegut. En realitat es podria dir que molts altres són entre aquelles parets quan sona la seva música, com ara el seu professor barceloní, Joan Baptista Pujol i Riu, qui va tenir com a deixebles la crème de la crème dels pianistes catalans (Isaac Albéniz, Joaquim Malats, Frederic Lliurat, Ricard Viñes, ...) i perquè no també el professor d’en Pujol, el Pere Tintorero, deixeble ni més ni menys que del gran pianista Franz Liszt, creador de l’escola catalana de piano.

Quan sona el piano a aquella sala l’instrument que sona és el que la Carmen Bravo, la dona del Frederic Mompou, va donar a l’Acadèmia, un Steinway&Sons de mitja cua, un piano que de ben segur hauria agradat a Granados, però que ell mai va tocar. És un piano que es podria dir que està ben acostumat a la música goyesca, a l’Adagio de Concert, a les Dances romàntiques i a tantes i tantes altres composicions de Granados, però també a la música de Mompou, que jo he escoltat moltes vegades tocada amb ell.



Tot un món musical aquest de la música de casa nostra que hi és en aquella sala cada cop que sona una nota. I aquest cop, el dijous 2 de juny de 2016, ha sigut la pianista japonesa Yoko Suzuki qui ha fet aquest encanteri de fer-nos sentir en família, en la gran família dels pianistes catalans a la presentació del seu CD “Granados piano – cartes de amor” (Columna Música 1CM0352). La Yoko va ser deixebla de l’Alícia de Larrocha i de la Carlota Garriga, totes dues deixebles de Frank Marshall, i es nota molt el so Marshall quan toca el piano. Les peces que conformen aquest CD les ha preparat amb l’ajuda de la Carlota Garriga, sent algunes de les peces tant infreqüents que és fàcil pensar que mai s’han enregistrat. Les Cartas de amor, que donen títol al CD, són quatre peces en miniatura que, malgrat no portar dedicatòria expressa, és fàcil pensar que el compositor va dedicar a la seva estimada Ampar Gal, quan encara no s’havien casat, la noieta valenciana que l’havia robat el cor. D’una cinquena de les cartes d’amor s’ha trobat només un començament de 8 compassos, que la Yoko ha volgut fer servir tot afegint uns quants més de la seva pròpia imaginació (ella és una bona compositora), en un estil absolutament Granados, i amb un resultat esplèndid.

La interpretació de la pianista ha mostrat una línia senzilla, en aparença, amb un dibuix de les melodies i dels enginys del mestre lleidatà molt elegant, jugant amb les notes com m’imagino que faria Granados divertint als seus amics o enamorant a la seva dona. L’aprenentatge a l’Acadèmia serveix per a fer fàcil allò que en realitat requereix molta tècnica i molt control dels petits espais sonors de les partitures de Granados, i la Yoko Suzuki demostra concert rere concert que ha sabut fer seva aquesta manera de tocar tan catalana, tan Marshall i en definitiva tan Granados. Un plaer escoltar-la interpretant al piano i també un plaer poder escoltar les seves explicacions sobre les peces i la gestació de l’enregistrament.

(c) Ignasi Soler

La presentació va comptar amb una introducció a càrrec de Joan Vives, un gran comunicador i un apassionat de la vida i obra de l’Enric Granados. Vives ha col·laborat també en la realització del CD.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada