|
(c) Josep Maria Rebés Molina |
Hammerklavier International Piano Series
és un cicle de piano que enguany arriba al tretze anys d'existència. Va
ser fundat pels músics Carles Lama i Sofia Cabruja, components del duo Carles & Sofia Piano Duo. El nom del cicle s'esdevé, com no podia ser d'una altra manera, de la sonata Op. 106 "Hammerklavier" de Ludwig van Beethoven, una de les obres més complexes i alhora més importants del repertori pianístic.
Els intèrprets d'aquest cicle són sempre joves pianistes, que troben al
Hammerklavier una oportunitat per a presentar-se a un públic fidel als concerts d'aquest cicle.
He
pogut assistir a dos dels concerts del cicle d'enguany, ambos a
Jorquera Pianos, el del pianista
rus
Vladislav Mikhalchuk i el del català
Linus Montolio, un pianista
que va rebre classes precisament de la Sofia Cabruja. Tots dos
pianistes, Mikhalchuk i Montolio, ben diferents en estil i repertori, la
qual cosa dona un al·licient afegit al cicle, que no cerca estereotips
de joves intèrprets.
Deixant de banda el concert del
pianista rus, del mes passat, em plau dir que ahir vaig tenir una
agradable sorpresa amb el pianista Linus Montolio. Potser per culpa dels
concursos de piano, potser per ser un camí molt mediàtic, el cert és
que la tendència des de fa uns quants anys és la de recórrer els primers
anys de la carrera de concertista de piano amb partitures tècnicament
complexes, de vegades al límit de la capacitat dels intèrprets,
centrant-se doncs en el repertori de Liszt, Prokofiev i Rakhmàninov, per
exemple. Compositors com ara Mozart, Schumann o Schubert s'escolten poc
en concerts de joves intèrprets, i de Beethoven, òbviament, és fàcil
escoltar la
Hammerklavier i potser, no per la dificultat sinó per la possibilitat d'arribar al cor de moltes persones, la
Llum de Lluna, Sonata 14 Op. 27 [obro un parèntesi obligat: he escrit expressament
Llum de Lluna i no pas
Clar de Lluna, perquè llum és la traducció més natural del nom alemany de la sonata,
Mondscheinsonate, un nom que es va fer popular desprès de la mort del compositor].
Així, al concert d'ahir, en comptes de programar-se qualsevol peça
diabòlica,
es van programar obres amb un profund caràcter melòdic, no exempt de
dificultats tècniques, però escrit no per a fer patents les dificultats
sinó la música, i en definitiva els sentiments que l'acompanyen: Cançons
i Danses V i VIII de Frederic Mompou, Sonata Op.119 de Johannes Brahms,
Polonesa Fantasia Op.61 de Frédéric Chopin i la Sonatina para Ivette de
Xavier Montsalvatge.
Linus Montolio va saber
interpretar totes elles amb un sentit musical molt accentuat, cercant en
tot moment la música i esperant-la pacientment, sense anticipar-se als
passatges, deixant fluir els temes amb un tempo molt adient, amb una
aparent calma, fins i tot als passatges més ràpids d'execució, permetent
gaudir de la música en si mateixa, oblidant per un moment al pianista.
Això és tot un encert, més en un intèrpret tan jove, i de qui hem
d'esperar una carrera plena de satisfaccions. Només un
"però...",
i que de fet té molt a veure amb la seva manera de ser i per tant
d'interpretar la música: li manca una certa presència escènica, que si
bé no té una importància cabdal, pot ser un inconvenient a l'hora de
guanyar-se un ventall més ampli de públic. No sóc jo, vagi ja per
avançat, dels que pensen que un Lang Lang és bo per l'embolcall mediàtic
amb el que se'ns serveixen les seves actuacions, ni crec que un
intèrpret hagi de ser un
fashion victim, com es pot pensar d'alguns joves intèrprets, però crec sincerament que un intèrpret ha de saber sortir a escena mostrant un cert grau de confiança en si mateix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada